Algemene voorwaarden

1. Inleidende bepalingen

Doorverkoper: Cruises voor Senioren, die een cruise zonder vluchten of een volledig cruisepakketreis via een rederij boekt. De betreffende rederij fungeert als Organisator en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de door haar georganiseerde reis.

1.1 Reiziger/hoofdboeker

a. Onder Reiziger wordt verstaan de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en die de wederpartij is van Cruises voor Senioren, of degene ten behoeve van wie de reis is bedongen en die dat beding heeft aanvaard.

b. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de hoofdboeker), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien. Minderjarige Reizigers die reizen zonder hun eigen ouder(s) of voogd(en) moeten kunnen aantonen dat zij toestemming hebben van ouder(s) of voogd.

c. Alle communicatie (ook het betalingsverkeer) tussen Reiziger(s) enerzijds en de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de hoofdboeker.

1.2 Reisovereenkomst

De overeenkomst waarbij Cruises voor Senioren zich jegens Reiziger verbindt tot het verschaffen van een door haar aangeboden, van tevoren georganiseerde reis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uur omvat, alsmede ten minste twee van de volgende diensten:
a. vervoer;
b. verblijf;
c. een andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende toeristische dienst, die een significant deel van de reis uitmaakt.

1.3 Eigen-vervoerreizen

Reizen waarbij Reiziger alleen vakantieaccommodatie reserveert en het vervoer zelf organiseert.

1.4 Boekingskantoor

Het verkooppunt dat tussen Reiziger en Cruises voor Senioren bemiddelt bij het sluiten van de reisovereenkomst.

1.5 Werkdagen: Maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 20:00 uur en zaterdag/zondag van 09:00 uur tot 14:00 uur, met uitzondering van in Nederland erkende feestdagen.
1.6 Openingsuren: Maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 20:00 uur, zaterdag van 09:00 uur tot 14:00 uur, en zondag van 09:00 uur tot 14:00 uur, met uitzondering van in Nederland erkende feestdagen.
1.7 Europa: Onder “Europa en de Middellandse Zeelanden” wordt verstaan: het Europese continent, inclusief de Spaanse (Canarische) eilanden en Portugese (Madeira, Azoren) eilanden, evenals alle landen in Azië en Afrika die grenzen aan de Middellandse Zee.


2. Totstandkoming van de overeenkomst
2.1 De overeenkomst komt tot stand bij aanvaarding van het aanbod en de van toepassing verklaarde voorwaarden van de Organisator door de Reiziger. Na totstandkoming ontvangt de Reiziger een bevestiging en/of een factuur. Bij telefonisch gesloten pakketreisovereenkomsten is de Reiziger gebonden aan de overeenkomst zodra Cruises voor Senioren de reis heeft bevestigd. Deze bevestiging vindt bij voorkeur schriftelijk plaats, waaronder per e-mail.

2.2 Het aanbod van Cruises voor Senioren is vrijblijvend. Zo nodig kan het aanbod, zelfs na aanvaarding en eventuele bevestiging daarvan, worden herroepen. Deze herroeping dient zo spoedig mogelijk te gebeuren, maar in ieder geval binnen 24 uur voor reizen binnen Europa en Middellandse Zeelanden, en binnen 48 uur voor reizen naar andere bestemmingen, gerekend vanaf de dag van aanvaarding. Indien de Reiziger het aanbod in het weekend aanvaardt, start de termijn voor herroeping op zondagavond middernacht, tenzij gevolgd door een algemeen erkende feestdag; in dat geval begint de termijn middernacht na de laatste feestdag.

2.3 De Reiziger is verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte en volledige informatie die nodig is voor het opstellen en uitvoeren van een correcte boeking. Dit omvat onder meer het opgeven van de juiste naam (zoals vermeld in het paspoort), adres, woonplaats, geboortedatum, nationaliteit en, indien beschikbaar, een (mobiel) telefoonnummer en e-mailadres. Ook moeten bijzonderheden over de samenstelling of specifieke wensen van de aangemelde groep worden vermeld indien deze van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de reis door Cruises voor Senioren.

3. Aansluitrisico
Indien de Reiziger niet of niet tijdig de vertrekhaven kan bereiken:

  1. De Reiziger is zelf verantwoordelijk voor tijdige inscheping. Indien hij de vertrekhaven niet op tijd bereikt, dient hij Cruises voor Senioren daarvan tijdig op de hoogte te stellen, zodat zij de rederij hierover kunnen informeren. De Reiziger draagt zelf zorg voor het regelen van aanvullend vervoer.
  2. Wanneer de Reiziger een vlucht via de Organisator heeft geboekt, zal deze ervoor zorgen dat de Reiziger het schip bereikt. Indien de reis niet verloopt zoals verwacht, vergoedt de Organisator geen schade, tenzij de tekortkoming aan de Organisator toe te rekenen is.

De Reiziger is zelf verantwoordelijk voor schade indien:

  • De tekortkoming te wijten is aan hemzelf of een derde die niet betrokken is bij de uitvoering van de reisovereenkomst.
  • De niet-uitvoering niet kon worden voorzien of voorkomen.
  • Er sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden (overmacht). Dit betreft situaties die onafhankelijk zijn van de wil van de betrokken partij en waarvan de gevolgen ondanks redelijke voorzorgsmaatregelen niet konden worden voorkomen.

De Organisator is nimmer aansprakelijk voor extra kosten.


4. (Deel)annuleringen
4.1 Indien een geboekte reis onverhoopt geannuleerd moet worden, brengt Cruises voor Senioren de daarvoor geldende annuleringskosten in rekening, zoals beschreven in de voorwaarden van de Organisator. Deze voorwaarden kunnen afwijken van de algemene annuleringskosten.

Eventuele doorbelaste wijzigingskosten en afgesloten reis- en/of annuleringsverzekeringen worden volledig aan de Reiziger doorbelast. Bij zogenoemde ‘non-refundable’ reisonderdelen bedragen de annuleringskosten altijd 100% van de totale reissom. Deze uitzonderingen worden op het moment van boeking duidelijk gemaakt.

Bij annulering berekent Cruises voor Senioren administratiekosten van €25,- per persoon. Het totaalbedrag van de annuleringsgelden zal nooit hoger zijn dan de totale reissom.

4.2 Een deelannulering
Indien een deel van de reizigers de geboekte cruise wil annuleren, gelden de volgende voorwaarden:
a. Wanneer een reiziger uit een reisgezelschap zijn overeenkomst voor een gezamenlijke cruise annuleert, is hij annuleringskosten verschuldigd.
b. Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze cruise voorkomt, doet Cruises voor Senioren namens de rederij een wijzigingsvoorstel aan de overblijvende reizigers. Dit voorstel sluit aan bij de nieuwe groepsgrootte, met dezelfde periode en accommodatie.
c. De reissom voor de overblijvende reizigers wordt aangepast conform de prijstabel. De normale betalingsregels gelden voor de betaling van de gewijzigde reissom.
d. Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, worden alle overeenkomsten geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringskosten verschuldigd.
e. Het totale bedrag van annuleringskosten en aangepaste reissommen zal nooit hoger zijn dan het totaalbedrag van de oorspronkelijke reissommen. Een eventueel overschot wordt in mindering gebracht op de nieuwe reissom.

4.3 Annuleringen die buiten werkdagen worden gemeld, worden behandeld alsof ze op de eerstvolgende werkdag zijn gemeld.


5. Betalingsvoorwaarden
5.1 Bij het boeken van een cruise is een aanbetaling vereist van minimaal 40% van de reissom. Deze dient binnen één week na ontvangst van de boekingsbevestiging/factuur te worden voldaan, samen met de premie voor een eventuele reis- en/of annuleringsverzekering. De restantbetaling dient uiterlijk tien weken voor vertrek op de bankrekening van Cruises voor Senioren te zijn bijgeschreven. Indien de boeking binnen tien weken voor vertrek plaatsvindt, moet de volledige reissom direct worden betaald.

Voor zogenaamde “non-refundable” aanbiedingen bedraagt de aanbetaling 100%, en deze is niet restitueerbaar. Dit wordt vóór het sluiten van de overeenkomst gecommuniceerd.

Voor sommige rederijen gelden afwijkende betalingsvoorwaarden:

  • AmaWaterways: Restantbetaling 90 dagen voor vertrek.
  • Azamara: Restantbetaling uiterlijk 120 dagen voor vertrek.
  • Cunard: Restantbetaling 10 weken (70 dagen) voor vertrek.
  • Disney Cruise Line:
    • 75 dagen voor vertrek: alle cruises, met uitzondering van suites, conciergehutten (categorie 1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A en 3B) en hutten met restricties (categorie IGT, OGT en VGT).
    • 120 dagen voor vertrek: suites en conciergehutten voor cruises van 6 nachten of langer.
    • 90 dagen voor vertrek: suites en conciergehutten voor cruises van 5 nachten of korter.
  • Explora Journeys: Restantbetaling 90 dagen voor vertrek, behalve voor Ocean Residences, waarvoor betaling 150 dagen voor vertrek vereist is.
  • MSC Cruises: Restantbetaling 60 dagen voor vertrek voor de World Cruise 2025 en 90 dagen voor vertrek voor de World Cruise 2026.
  • Norwegian Cruise Line: Restantbetaling 120 dagen voor vertrek voor suites.
  • Oceania Cruises: Restantbetaling 121 dagen voor vertrek, 151 dagen voor cruises langer dan 15 dagen en 181 dagen voor cruises langer dan 180 dagen.
  • Ponant: Restantbetaling 90 dagen voor vertrek.
  • Princess Cruises: Restantbetaling 75 dagen voor vertrek voor cruises van 8 dagen of langer en 60 dagen voor cruises van 7 dagen of korter.
    • Seabourn: Het resterende bedrag dient 90 dagen voor vertrek voldaan te worden bij cruises van 60 nachten of meer.
    • Silversea Cruises: De restantbetaling moet 21 weken (147 dagen) voor vertrek plaatsvinden.
    • Regent Seven Seas Cruises: Bij cruises tot 14 nachten dient de restantbetaling 120 dagen voor vertrek te worden voldaan. Voor cruises van 15 nachten of meer geldt een termijn van 150 dagen. Voor reizen van 61 nachten of meer blijft de betalingstermijn 120 dagen voor vertrek.
    • Star Clippers: De resterende betaling wordt verwacht 60 dagen voor vertrek. Voor trans-Atlantische cruises geldt een betalingstermijn van 120 dagen.

    5. Betalingsverzuim:
    5.2 Indien een reiziger nalaat tijdig te betalen, wordt door de organisator of diens vertegenwoordiger een herinnering gestuurd met een termijn van 14 dagen om aan de betalingsverplichting te voldoen. Bij uitblijven van betaling is de reiziger vanaf de verzuimdatum wettelijke rente verschuldigd. Tevens kunnen buitengerechtelijke incassokosten in rekening worden gebracht na een aanmaning.

    5.3 Mocht Cruises voor Senioren een vordering uit handen geven vanwege het niet voldoen aan de betalingsverplichting of door beëindiging van de overeenkomst, is de reiziger verplicht de kosten voor juridische bijstand te vergoeden.



    7. Klachten en onvolkomenheden:
    7.1 Problemen tijdens de reis: Hoewel de organisatie streeft naar een perfect georganiseerde reis, kunnen er soms zaken niet aan de verwachtingen voldoen. Reizigers dienen eventuele onvolkomenheden direct te melden bij de lokale vertegenwoordiger. Als er ter plaatse geen oplossing wordt gevonden, wordt geadviseerd om contact op te nemen met Cruises voor Senioren. Dit kan voorkomen dat ongemakken later escaleren tot klachten. Indien de problemen niet naar tevredenheid zijn opgelost en reizigers na terugkomst een officiële klacht willen indienen, is het belangrijk dat ter plaatse een klachtenrapport wordt opgesteld. Raadpleeg hiervoor artikel 12 van de ANVR-Reisvoorwaarden.

    7.2 Klachten na de reis: Mocht er ondanks alle zorgvuldigheid toch iets zijn misgegaan, moedigt Cruises voor Senioren aan om opmerkingen en klachten binnen 2 maanden na terugkomst schriftelijk in te dienen. Voeg hierbij een kopie van het ter plaatse opgestelde klachtenrapport, indien beschikbaar, toe.

8. Luchtvaartmaatschappij en vertragingen

Indien een vlucht onderdeel is van het pakket van de Organisator, vindt de vliegreis standaard plaats in economy class. De exacte vliegtijden worden vermeld in de reisbescheiden en kunnen afwijken van de indicatieve tijden die bij de boeking zijn opgegeven. Vertrek- en aankomsttijden zoals vermeld in de reisbescheiden zijn onderhevig aan wijzigingen door de luchtvaartmaatschappij. Het wordt aangeraden om kort voor vertrek de website van de luchtvaartmaatschappij of luchthaven te raadplegen voor eventuele last-minute wijzigingen.

In uitzonderlijke gevallen kan de reis worden uitgevoerd door een andere, bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappij dan vermeld op de tickets of boekingsbevestiging. Indien wijzigingen in het vluchtschema een extra hotelovernachting noodzakelijk maken, zal dit indien mogelijk vooraf aan de Reiziger worden gecommuniceerd en worden de kosten door de Organisator vergoed.

Vertragingen kunnen optreden door overmacht, zoals stakingen, weersomstandigheden, drukte in het luchtruim of op de luchthaven. Dit kan resulteren in het missen van aansluitende vluchten. De Organisator zal zich inspannen om eventuele hinder voor de Reiziger te beperken, maar is niet aansprakelijk voor vertragingen. Alle rechten en plichten van de Reiziger en de Organisator zijn vastgelegd in artikel 5, 6 en 7 van de ANVR-Reisvoorwaarden. Vliegreizen worden uitgevoerd door IATA-gecertificeerde luchtvaartmaatschappijen. Door akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden accepteert de Reiziger ook de algemene voorwaarden van de betrokken luchtvaartmaatschappijen.

9. Medische voorschriften

9.1 Algemeen

Medische voorschriften kunnen regelmatig veranderen. Cruises voor Senioren adviseert alle Reizigers om zich vooraf goed te informeren over mogelijke gezondheidsrisico’s op de vakantiebestemming(en). Voor reizen buiten Europa en/of naar (sub)tropische bestemmingen wordt aangeraden tijdig contact op te nemen met de GGD of de huisarts. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de Reiziger om over de juiste vaccinatiebewijzen te beschikken.

9.2 Bijzondere gezondheidsomstandigheden

Indien een passagier behoort tot de volgende categorieën, vereisen sommige rederijen een medische verklaring in het Engels, ondertekend door een arts en de passagier zelf:

  • Rolstoel- of rollatorgebruikers
  • Dialysepatiënten
  • Gebruikers van bederfelijke medicijnen
  • Personen die extra zuurstofvoorzieningen nodig hebben

9.3 Zwangerschap

Bij zwangerschap tijdens een cruise gelden er specifieke voorwaarden per rederij. Het is belangrijk om deze voorwaarden na te vragen bij de boeking of zodra bekend is dat er sprake is van een zwangerschap. Rederijen hanteren strikte regels; indien niet aan deze regels wordt voldaan, kan inscheping worden geweigerd.

9.4 Meldingsplicht

Reizigers zijn verplicht om bijzondere persoonlijke omstandigheden bij de boeking te melden en in ieder geval minimaal 48 uur voor vertrek, conform artikel 6.4 van de ANVR-Reisvoorwaarden. Eventuele negatieve financiële gevolgen die voortvloeien uit onvoldoende informatievoorziening door de Reiziger zijn voor diens eigen rekening.

10. Voorkeuren en essentiële wensen
10.1 Het is mogelijk om bij het boeken specifieke voorkeuren, zoals dinerzittingen of de ligging van een hut, door te geven. Cruises voor Senioren kan echter geen garantie bieden dat deze voorkeuren worden gehonoreerd. De uiteindelijke beslissing hierover ligt bij de betreffende leverancier, en voorkeuren kunnen niet vooraf worden bevestigd.

10.2 Indien het gaat om een essentiële wens – een voorwaarde die van invloed is op het al dan niet boeken van de reis – dient de klant dit vooraf expliciet te melden bij Cruises voor Senioren. Het bedrijf zal zich maximaal inspannen om dit zonder extra kosten te realiseren. Mocht dit niet lukken, dan worden eventuele bijkomende kosten vooraf gecommuniceerd. Als het niet mogelijk is om een essentiële wens te garanderen, wordt dit eveneens vooraf duidelijk gemaakt.

11. Privacybeleid
Cruises voor Senioren deelt persoonlijke gegevens uitsluitend wanneer dit strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld vanwege veiligheidsvoorschriften in bepaalde landen. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om Passenger Name Records (PNR-gegevens) te delen met de bevoegde autoriteiten. Dit omvat informatie zoals naam, vluchtgegevens, boekingsdatum en speciale verzoeken (zoals maaltijden of bagage).

Voor reizen naar bepaalde bestemmingen, zoals de Verenigde Staten, moeten reizigers aanvullende informatie verstrekken voordat de vlucht vertrekt. Dit kan bijvoorbeeld het volledige verblijfadres na aankomst omvatten.

12. Voorbehouden van rederijen
Rederijen behouden zich het recht voor om het toegewezen hutnummer binnen dezelfde of een hogere categorie te wijzigen, zonder dit vooraf te melden. Ook de ligging van hutten (bijvoorbeeld naast elkaar) en faciliteiten in de hut (zoals een bad) kunnen niet worden gegarandeerd. Bij boekingen van een garantiehut kan het voorkomen dat reizigers gedurende de cruise eenmalig van hut moeten wisselen.

Daarnaast kan de rederij besluiten het eerder gecommuniceerde vaarschema aan te passen vanwege omstandigheden zoals weersomstandigheden, politieke spanningen of logistieke redenen. In regio’s zoals het Caribisch gebied kunnen bijvoorbeeld tropische stormen de route beïnvloeden. Het aanpassen van de route is gericht op de veiligheid van gasten en personeel. Cruises voor Senioren kan daardoor niet garanderen dat specifieke havens worden aangedaan.

Bij kleine routewijzigingen heeft de reiziger doorgaans geen recht op kosteloze annulering, compensatie of terugbetaling van gemaakte kosten. Eventuele extra kosten, zoals vervoer, zijn voor eigen rekening. Het kan ook voorkomen dat een ander schip wordt ingezet om de route uit te voeren. Dit schip is gelijkwaardig, al kan de indeling verschillen.


13. Reisbescheiden
Waar mogelijk worden de reisbescheiden uiterlijk vijf dagen voor vertrek via e-mail verstuurd. Tijden voor vertrek en aankomst, zoals vermeld in de reisbescheiden, zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

14. Reisdocumenten

14.1 Alle reizigers dienen in het bezit te zijn van een paspoort dat bij terugkeer in Nederland nog minimaal 6 maanden geldig is. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s, die een eigen paspoort nodig hebben. Voor reizen naar de Verenigde Staten (inclusief gebieden zoals Puerto Rico), waar geen visum vereist is, is registratie via het officiële ESTA-platform verplicht. Deze registratie moet uiterlijk drie dagen vóór vertrek worden voltooid via de website https://esta.cbp.dhs.gov/ en kost ongeveer $14. Let op! Alleen toestemming via deze officiële website is geldig. In alle andere gevallen is een bezoekersvisum noodzakelijk.

Voor reizen naar Canada kan een ETA (Electronic Travel Authorization) vereist zijn. Dit visum kan worden aangevraagd via http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp tegen een vergoeding van $7 Canadese dollar per persoon. Indien u al een geldig visum heeft, is een ETA niet nodig.

Aangezien tijdens een cruise meerdere landen kunnen worden bezocht, verstrekt Cruises voor Senioren vóór of tijdens de boeking algemene informatie over de vereiste reisdocumenten, waaronder eventuele visa. Reizigers zijn echter zelf verantwoordelijk voor het controleren en bijwerken van deze informatie en ervoor te zorgen dat zij bij vertrek en tijdens de reis over alle benodigde documenten beschikken. Controleer tijdig of eerder verkregen informatie nog actueel is. 

14.2 Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger om in het bezit te zijn van alle noodzakelijke documenten, zoals een paspoort dat nog minimaal 6 maanden na terugkomst geldig is, alsmede eventuele: visa, inentingsbewijzen, vaccinatiebewijzen, rijbewijs en groene kaart. Indien een reis (deels) niet kan worden gemaakt vanwege het ontbreken van een geldig document, zijn de gevolgen volledig voor rekening van de reiziger.

15. Reissom

De aangegeven reissom geldt per persoon, tenzij anders vermeld. Deze prijs is gebaseerd op de kosten, heffingen en belastingen die bij Cruises voor Senioren bekend waren op het moment van publicatie. Het is mogelijk dat Cruises voor Senioren na het boeken de reissom moet aanpassen. Dit gebeurt uitsluitend in geval van wijzigingen in vervoerskosten, belastingen, heffingen en/of wisselkoersen.

Eventuele aanpassingen in de reissom worden altijd zonder opslag doorberekend. Deze aanpassingen gelden alleen wanneer de relevante kosten bij het vaststellen van de oorspronkelijke reissom nog niet bekend waren. Verhogingen kunnen bijvoorbeeld voortvloeien uit stijgende brandstofkosten. Nabelastingen zijn mogelijk.

Indien een reiziger een nabelasting niet accepteert, dient dit zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van de mededeling schriftelijk aan Cruises voor Senioren te worden doorgegeven.

Wilt u op de hoogte blijven?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief met tips en laatste nieuwtjes

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.